Het seizoen 2021 is begonnen!

Normaal gesproken begint het race seizoen half april maar door de Corona maatregelen in verschillende landen zijn de eerste races in het WK alweer naar achter geschoven. Zo zou eind april de eerste race op Assen verreden worden. Deze is ondertussen naar juli verhuisd, wat (hopelijk) goed nieuws is want dan is het misschien mogelijk voor jullie om de race te bezoeken. We beginnen nu in Aragon (Spanje) van 21-23 mei en zullen, ook weer zoals vorig jaar, twee races rijden per weekend. Wat ook anders is dat we niet meer in twee groepen trainen en kwalificeren maar met een.

Door de late aanvang van de races zijn de trainingen in Spanje ook wat later begonnen. Het heeft niet veel nut om na deze trainingen weer een maand niet te rijden. Ondertussen hebben we 2 trainingen in Spanje erop zitten. Zoals gewoonlijk moet er na het harde werken van de monteurs gedurende de winter van alles getest worden. Soms vragen mensen aan mij waarom ik veel test want alles is toch goed? Nou, stilstand is achteruitgang wat inhoudt dat we constant aan het verbeteren zijn, want het gaat vaak om tienden van seconden. Maar ik had direct het goeie gevoel en de snelheid weer te pakken.

Om naar Spanje te reizen kiezen we voor de auto. Je hebt dan wel een gigantische pak papier bij je want je hebt in elk land papieren voor het reizen tijdens de avondklok, je reisverklaring en negatieve test nodig.

De laatste test was een officiële test vanuit het WSBK op het circuit van Catalunya. Onderdeel hiervan is een fotoshoot waar ze in een fotoruimte, oa. op de motor, als een fotomodel foto’s maken. Hierbij werd ook de nieuwe kleurstelling van de MTM Kawasaki gepresenteerd.

Tijdens de eerste testdag, waar bijna het hele startveld aanwezig was, ben ik ongelukkig ten val gekomen en heb daarbij een schuurtje in mijn middenvoetsbeentje opgelopen. Ongeacht dat ik maar een paar ronden gereden heb eindigde ik wel op de vierde plaats. Maar het leek ons dan ook beter om de tweede testdag niet te rijden. Niet dat dit gevolgen heeft voor mijn rijden want het herstel verloopt snel. De tweede dag heb ik dus niet gereden maar heb langs de baan mijn concurrenten bekeken. Rijden zij een andere lijn, remmen ze ergens anders en dat dingetjes. Je kunt altijd iets leren van andere en jezelf verbeteren.