Progressie wordt niet beloond!

Afgelopen race in Imola (I) was wegens hevige regenval afgelast. Deze race werd in het afgelopen weekend in het Spaanse Jerez ingehaald. Een weekend met dubbele kansen op WK punten dus.
Woensdag was het heel vroeg op staan want Koen moest al om 6:45u vliegen vanuit Schiphol. Toen we aankwamen bij de vertrekhal was zijn teammaatje en zijn monteur er ook al. Zij reizen bijna alles samen wat het natuurlijk wat aangenamer maakt dan alleen.
Donderdag werden zoals gewoonlijk enkele verplichte keuringen afgewerkt en de bekende verkenningsronde over de baan gelopen met het team. Dit mag trouwens maar in een vooraf bekend gemaakt tijdsbestek.
Met de tank vol vertrouwen nadat Koen, een paar weken geleden, in het IDM beide races had gewonnen begonnen de vrijdag trainingen op een natte baan. Veel rijders bleven tijdens de eerste training binnen maar Koen behoorde tot de groep die met regenbanden vertrok en daarmee belangrijke trainingskilometers bij elkaar kon rijden.
De tweede training ’s middags werd onder mooie omstandigheden verreden en Koen sloot deze af op een 12e plaats met als opmerking dat ie bijna alles alleen heeft gereden. Hiermee heb je een goede graadmeter want als je deze snelle tijden alleen kunt rijden dan ben je in een groep heel snel.
Tijdens de kwalificatie liet Koen zien dat er rekening met hem gehouden moet worden en eindigde als 9e totaal. Dit is een mooi uitgangspunt is voor de races.

Race 1 (11 ronden):
Na een goeie start waarin Koen direct een plaats pakte kon ie zich prima in de kopgroep handhaven. Deze kopgroep bestond uit zo’n 15 rijders die elkaar geen meter ruimte gaven. Elke bocht wordt er weer gevochten om elke meter asfalt. Koen weert zich kranig zoals ie altijd in races doet. Soms schoof ie een paar plaatsen naar voren en dan weer naar achteren maar je kon wel zien dat ie op de limiet aan het rijden was. Met nog 3 ronden te gaan viel ie telkens een paar plaatsjes terug. Toen de laatste ronde inging was hij teruggevallen tot plaats 16! Achteraf bleek dat de koppeling stuk was waardoor de motor niet goed meer schakelde. Jammer maar morgen weer een kans.

Race 2 (11 ronden):
Omdat Koen redelijk vooraan staat op de grid kwam ie bij de opstelling even mooi in beeld en werd er naar het thuis front gezwaaid. De huiskamer bij Koen thuis zat vol met familie en vrienden die de races live aan het volgen waren. Maar je zag de focus in zijn ogen en dat ie gebrand was op een mooi resultaat. Na de start pakte hij direct wat plaatjes maar in het achterveld was er een crash in de eerste bocht gevolgd door een andere crash een bocht later. Hierdoor werd de race met een rode vlag stilgelegd. Rijders moeten dan naar binnen en de gevallen rijders hebben dan even tijd om zich weer te melden voor de herstart. Als de motor weer gemaakt is natuurlijk.
De race werd na zo’n 20 min. hervat over een ingekorte afstand va 7 ronden. Koen zat erbij en ronde na ronde ging ie naar voren. Zelfs tot plaats 5. Zou het er nu eindelijk weer eens van komen? Vol spanning zat het thuisfront op het puntje van de bank. Met nog 2 ronden te gaan was de spanning niet meer normaal………maar wat zien we in de achtergrond gebeuren? Koen eraf! We zagen hem wel nog de motor oppakken en de race hervatten maar kon deze helaas niet uitrijden. Ook omdat je je na een crash voor een technische inspectie in de pitlane moet melden alvorens je verder mag, Weer geen punten.

Over twee weken wordt de 5e race verreden in Misano (I).