GEWELDIG DEBUUT IN NIEUW TEAM

Afgelopen weken waren best wel spannend. Ik zat niet meer goed in mijn vel omdat de KTM waarop ik reed niet meer het vertrouwen gaf om toptijden te kunnen rijden. Maar na een telefoontje op woensdagavond 21 augustus van Arie Vos ging het snel de andere kant op. Arie: “Koen, vrijdag kun je testen in Portimão (Portugal) op een door Kawasaki beschikbaar gestelde motor”. Samen met mijn sponsor FORTRON ben ik donderdag naar Portugal afgereisd. Het MTM Motoport team, die de test verzorgde, was niet onbekend bij mij. Het was fijn om diverse mensen te kennen en te zien dat ze al aan de slag waren geweest om de motor klaar te maken voor mij. De dag werd afgesloten met een hele goeie tijd en veel vertrouwen. Door de goede test kreeg ik van Kawasaki het nieuws dat ik de laatste 3 races bij MTM Motoport mag rijden! Gelukkig kon ik in goed overleg onder mijn contract met KTM en team Freudenberg uit want dat liep nog tot december.

Ik vertrok dan ook afgelopen weekend met een goed gevoel wederom naar Portugal voor de 7e race in het WK. Voordeel was dat ik al op het circuit getraind had zoals de meeste rijders. We konden direct gaan werken aan de afstelling i.p.v. het circuit te leren kennen.

Op donderdag ben ik bij het team van Freudenberg langs gegaan om afscheid te nemen en mijn spullen op te halen waarna ik naar mijn nieuwe team ben gegaan. Daar heb ik wat nieuwe Kawasaki kleding gepast en stickers van mijn sponsoren op mijn motor geplakt.

De trainingen op vrijdag verliepen super en ik kon mijn tijden telkens verbeteren. Ik had gekozen om alleen sessies alleen te rijden om zo een goed gevoel met de motor te krijgen. Ik kan dan zonder, dat ik me met andere bezig moet houden, mijn lijnen rijden en rempunten bepalen. Op het einde van de dag stond ik 11e van de 55 rijders.

Op zaterdag wordt de kwalificatie verreden. En dat ging heel goed, en ik uiteindelijk 10e! Mijn beste resultaat van 2019! Een mooi resultaat aangezien ik nog veel ruimte voor verbetering zie.

Zondag begint ’s morgens met een zogenaamde warmup. Een korte training die nergens voor mee telt maar voor de meeste van ons toch belangrijk is. Dit om voor de race even te laten zien waar je staat. En dat deed ik ook want ik ging weer sneller en eindigde op een 7e plaats op 0.9s van de eerste. Maar als je maar een seconde langzamer zou rijden ben je 20e! Zo dicht staan we op elkaar.

Bij aanvang van de race rijdt je een ronde en stop je op je startplaats. Daar staan je monteurs en paraplu meisje klaar om je op te vangen. De motor gaat voor en achter op een standaard waardoor de banden warmers er op kunnen. Je moet je helm afzetten en dat is ook fijn zeker als het zoals nu 30°C is en je op een hete motor zit met laarzen, pak en handschoenen aan. Dan wordt er aangegeven dat iedereen weg moet en dan sta je er alleen voor. Er wordt dan gestart voor een opwarm ronde. En dan gebeurd het……..de start. Ik was goed weg maar verloor toch twee plaatsen die ik al weer vlug terug kon pakken. In ronde twee pikte ik aan bij de kopgroep met een gevoel dat ik dit jaar nog niet had…..ik had nog wat over. Maar in bocht 1 werd ik verschrikkelijk hard van achteren aan gereden waardoor ik van de motor gegooid werd. Na controle in het medisch centrum moest mijn arm gehecht worden en uiteindelijk viel het dus mee. Hoewel ik overal spierpijn heb. Het klinkt misschien raar maar stiekem ben ik toch erg tevreden over het weekend en ga ik met een goed gevoel naar huis.

Ik heb kijk uit naar de volgende race in Frankrijk op het circuit van Magny-Cours van 27-29 september.