SEIZOEN 2020 IS WEER BEGONNEN

Na een winterstop is nu eindelijk het nieuwe WK wegraceseizoen begonnen. Hierdoor heb ik gelukkig weer wat nieuws te melden, niet dat ik in de winter niets doe maar toch. Na een hele mooie 2e plaats in de laatste race van seizoen 2019 kon ik niet meer wachten om de eerste kilometers te maken op de nieuwe Kawasaki 400 van het MTM Motoport team. Ik heb me gedurende de winter zoals altijd super voorbereid door veel fysieke trainingen te doen. Het afgaan van alle sponsoren om ze te bedanken vind ik ook altijd fijn om te doen want zonder hun gaat mijn WK droom niet door. Ook heb ik op de minibike jonge talentjes geholpen en heb ik instructie trainingen in Spanje gegeven.

Maar uiteindelijk wil je toch weer gas geven op je eigen motor. En dat heb ik afgelopen vrijdag en zaterdag (7-8 februari) gedaan op het circuit van Cartagena (het zuiden van Spanje). Op donderdagmiddag hebben ons verzamelt op het vliegveld in Weeze waar ik samen met mijn teamgenoot, monteur en teameigenaar ben afgereisd naar Alicante om vervolgens door te rijden naar het circuit.

Waarom zo ver weg vragen sommige mensen, nou heel eenvoudig. Daar is het warm genoeg om te rijden. Als het onder de 10°C is koelen de banden te veel af. Deze worden, voordat we het circuit op gaan, opgewarmd tot zo’n 85°C . Doordat we dan heel hard door de bochten rijden (wrijving) blijven ze op de juiste temperatuur en hebben ze de beste grip. Maar als het asfalt heel koud is kunnen we de banden niet op temperatuur houden en koelen ze te veel af en gaat het rubber stuk. Dan kan het zijn dat je na 2 ronden de banden al versleten hebt.

Omdat we een nieuw model Kawasaki 400 gaan rijden hebben we eerst even een paar sessies met het oude model (van vorig jaar) gereden om het gevoel weer te krijgen. Als je daarna op een nieuwe motor stapt dan voel je direct het verschil. Tijdens zo’n testdag rijden we in tijdblokken van een half uur met daartussen tijd om alles door te spreken en eventuele aanpassingen door te voeren. We testen dan het motorblok zelf met de elektronica, aanpassingen aan het kuipwerk, vering en diverse andere nieuwe onderdelen.

Ik heb een heel positief gevoel overgehouden aan deze eerste test en zie er naar uit om weer terug te gaan en uiteindelijk weer te racen. Er volgen nog 2 testen van elk 2 dagen voordat de eerste race in Jerez van 27-29 maart van start gaat.