STERK WEEKEND AFGESLOTEN MET OVERWINNING!

Daar gaat ie dan, de laatste twee WK races van dit seizoen in Estoril (Portugal). Een circuit wat voor nagenoeg iedereen nieuw is. Ik hou hier wel van en heb me nu, anders dan normaal, voorbereid door veel onboard video’s te kijken om zo toch al een beeld van het circuit te krijgen. In een door Corona ingekort seizoen maar met in elk weekend een dubbele race, komen we toch nog op 14 races waarin ik nu 10e algemeen sta. Sommige zullen zeggen dat dit geweldig is maar ik wil daar niet staan en daar ga ik dan ook alles aan doen om dit te veranderen.

De eerste vrije training was ik al direct snel en ik ben zoals gewoonlijk halverwege de sessie, dat is na zo’n 15 minuten, even vlug binnengekomen om de slijtage aan de banden te laten controleren. Het zag er prima uit en heb daarna de resterende 15 minuten training benut om zoveel mogelijk te rijden en gegevens voor de afstelling te verzamelen.

Met de info van de eerste training hebben we enkele aanpassingen doorgevoerd aan de vering en dat werkte super. Hiermee heb ik de volledige training meegereden en sloot deze af met een 9e tijd.

De derde training op zaterdag verliep minder goed. Deze duurt maar 15 minuten en halverwege werd ik in een flauwe rechterbocht op hoge snelheid geraakt door een andere rijder. Hierdoor brak mijn stuur af waardoor ik in de grindbak eindigde. Hierdoor zat mijn sessie erop maar nog erger ook een mogelijkheid om mijn tijd te verbeteren. Want zoals jullie weten moet je bij de eerste 30 zitten van beide groepen om rechtstreeks door te gaan naar de kwalificatie. Machteloos zat ik in de pitbox te wachten totdat iedereen klaar was. En daar komt ie dan de ………pffffff net 28e!

Mijn monteur Frank heeft geweldig werk geleverd om in korte tijd de motor weer klaar te maken voor de kwalificatie. In het begin van de kwalificatie was het even zoeken naar een groepje wat lekker doorreed en niet constant van het gas af gaat en naar elkaar kijkt. Uiteindelijk had ik me in mijn laatste ronde juist gepositioneerd en in elke sector was ik snelste. Maar dat zijn er in de allerlaatste ronde meer. Bij het opkomen rechte stuk en met nog 1 minuut op de klok, kon ik mooi uit het wiel komen van andere voor me en……P2. Direct viel ik terug naar P3 en uiteindelijk P6 op 0,3s van de snelste. Mooie startpositie voor de race!

In de eerste zeer belangrijke rondes van Race 1 heb ik me goed staande kunnen houden. Want er zitten enkele mafkezen bij die direct alles op alles zetten met de nodige crashes. Maar zo gaat dat in het WK waar iedereen wil winnen. Ik kon me constant bij de eerste vijf handhaven en heb zelfs een ronde op kop door kunnen trekken. Met nog 3 ronden te gaan van de 10, hadden we met zijn vieren een voorsprong opgebouwd maar er zijn maar drie plaatsen op het podium. Het rechte stuk naar de finish is lang en ik wist dat ik daar niet op kop aan moest beginnen want dan komen ze over je heen. Vol door de laatste bocht….ik lag derde….ik stuur rechts langs de koploper en kom hem langzaam voorbij en net op de finish zie ik ook iemand langs me….foto finish. En helaas net tweede op 0,013s. Even laten bezinken ik zat er weer zo dicht bij, maar ben toch wel blij met dit resultaat. En ik had ook nog  eens de snelste raceronde neergezet. Het kon niet op met feestvieren want mijn team genoot Jeffrey Buis werd wereldkampioen!

Na de race van gisteren wist ik precies waar ik kon aanvallen op dit circuit. Ik heb race 2 in mijn gedachten al gereden toen ik in bed lag. Na de start kon ik mooi mee met de koplopers. We hielden het tempo heel hoog waardoor er geen rijders vanuit het achterveld konden terugkeren. Diverse malen kwam ik op kop door wat me veel vertrouwen gaf. Met het ingaan van de laatste ronde reed ik op kop en had ik me met een andere rijder losgemaakt van de rest. Deze positie is niet goed om daarmee het laatste rechte stuk mee op te draaien. Dus met nog drie bochten te gaan kon ik hem de koppositie opdwingen door even van het gas af te gaan. Laatste bocht komt eraan en even wachten tot ik in de slipstream zit…….erlangs…….en yes! Ik win eindelijk! Hiermee afsluiten is toch wel lekker en weet je nog wat ik zei over de eindstand waar ik niet tevreden mee was. Ik ben nu als 4e in de eindstand van het WK geëindigd. Voor nu even de champagne van het pak wassen en alles inpakken en morgenvroeg weer naar huis.

Hierbij wil ik iedereen ontzettend bedanken die me gesteund heeft. Mijn vriendin Sanne, schoonvader en moeder, ons pap en ons mam, de opa’s en oma, alle sponsoren, Arie Vos, Edwin (Fortron), mijn monteur Frank, team MTM Kawasaki Motoport, Shark helmen, SIRIS en de redactie van ‘t Contact voor het telkens plaatsen van mijn column.

De stoelendans is weer begonnen en ik hoop snel met een bericht te komen over het seizoen 2021.