Bijna podium

Toch blijft het raar om in een bijna lege vertrekhal op Schiphol te staan en met een nagenoeg leeg vliegtuig naar Barcelona te vliegen. Maar dit alles om de volgende races te gaan rijden op het circuit Catalunya in Barcelona. Voor veel rijders is dit een nieuw circuit waardoor iedereen op nul begint. Het is dan ook belangrijk om tijdens de trainingen veel kilometers te maken om het circuit te leren kennen.

Toen op vrijdag de eerste training begon was er veel bewolking en de voorspellingen voor later op de dag waren dan ook regen. Het was dus heel belangrijk om een snelle tijd neer te zetten in deze eerste training want als het daarna begint te regenen kun je die tijden niet meer verbeteren. Ik sloot de training dan ook af met een mooie 2e tijd. Kijk dat is een lekker begin! Zoals het voorspeld was regende het ‘s middags en ik vertrok dan ook met regenbanden en een regensetting. Het voelde best goed aan en ik kon ronde na ronde mijn grenzen verleggen. Halverwege de 30 minuten durende training ben ik binnengekomen en hebben we nog wat aangepast. Uiteindelijk, met een schuivertje in de laatste bocht, sloot ik deze training af met een 4e tijd.

Omdat het van vrijdag op zaterdag nacht geregend had moesten we zaterdagmorgen op een opdrogende baan de derde training rijden. Omdat er dan geen snelle tijden gereden kunnen worden heb ik nog wat nieuws uitgeprobeerd en na  een paar ronden gereden te hebben ben ik binnengekomen en sloot hiermee de vrije trainingen af. Doelstelling om me direct te plaatsen voor de kwalificatie was behaald met een overall 2e snelste tijd.

De kwalificatie verliep zoals altijd hectisch. Niemand wilde voorop gaan rijden en als er eenmaal wat snelheid inzat werd ik weer ingehaald en was mijn tijd weer verpest. Ik werd teleurgesteld 19e. Maar om aan te geven hoe dicht het bij elkaar zit, de eerste 20 stonden binnen 1 seconde.

Even voordat we ons klaar moesten maken om naar de start te gaan was er een wolkbreuk waardoor grote delen van het circuit onder water stonden. De start van race 1 werd dan ook uitgesteld. Uiteindelijk mochten we van start maar met regenbanden. Na de eerste ronde kwam ik al als 8e door. Het circuit werd elke ronde droger. Ik zat in een groepje wat voor de 5e plaats aan het vechten was. Soms kwam ik als 5e door en dan weer 10e. In de laatste bocht gingen er een paar jongens bijna onderuit en moesten we even van het gas af en toch werd ik 8e. Het hoogst haalbare voor deze race. Het ziet er naar uit dat het morgen droog is wat een compleet andere race zal geven. Ik had er veel zin in.

Tijdens de warm-up zat ik goed bij en had ook ik even de snelste tijd. Nipt werd ie door mijn teamgenoot verbeterd. De warm-up is belangrijk want als deze lekker verloopt dan start je de dag met een goed gevoel. De sfeer in het team MTM Kawasaki Motoport was zo wie zo goed want we waren 1,2 en 4.

In race 2 wilde ik weer met mijn snelle start direct plaatsen winnen. Helaas ging mijn start niet goed, ik liet mijn voorwiel omhoog komen waardoor ik iets van het gas af moest. Ik viel terug naar plaats 28. Ik dacht even hoe ga ik hier nog in de punten komen. Maar het bleef op een lang lint rijden waardoor ik me ronde na ronde naar voren wist te rijden. Tot dat ik bij de eerste tien aan kwam geloofde ik weer in een podium plaats. In de laatste ronde alles op alles, op naar het podium! Ik kwam super goed uit de laatste bocht, haalde nog iemand in en ………vierde. Ik miste de derde plek op 0,078s en de 1e plek op 0.2s.

En nu op naar de volgende race die verreden gaat worden over twee weken in Magny-Cours (Frankrijk).