Eerste raceweekend eindigt teleurgesteld

De laatste race van 2020 is alweer 6 maanden geleden en ik ben blij dat het seizoen 2021 eindelijk weer is begonnen. Na een lange voorbereiding en veel trainingen ben ik er helemaal klaar voor. We zijn afgelopen weekend afgereisd naar Aragon (Spanje). Deze keer, zoals alle trainingen afgelopen jaar, met de auto. Er zijn namelijk niet veel vluchten die mooi aansluiten aan mijn wens om niet te lang daar te zijn. Er is bij een circuit niet veel te doen en om er dan een paar dagen eerder en langer te zijn vind ik niks. Het tenslotte geen vakantie.

Op donderdag is het vaste ritueel van het met iedereen van het team bijpraten, technische controles van pakken en helmen en een rondje lopen of fietsen over het circuit. Ook tref je natuurlijk andere racers die je al langer kent en waar je dan even mee bij praat. Het is echt niet zo dat, hoewel ze concurrenten zijn, je er geen contact mee hebt. Soms gaan we na het racen zelfs gezamenlijk wat doen. Maar als de helm op gaat dan is het anders, dan worden er geen cadeaus weggegeven.

Anders dan vorig jaar rijden we nu met één grote groep van 42 rijders uit 14 landen! We rijden samen op vrijdag de twee vrije trainingen, op zaterdag de kwalificatie en race 1 en op zondag de warm-up en race 2. Anders dan vorig jaar gaan alle rijders altijd door naar de beide races. Als je vorig jaar na de kwalificatie niet bij de eerste 30 zat kon je naar huis! Nadeel is dat je met een hele grote groep alles moet rijden. De kwalificatie zal wel een uitdaging worden met zoveel rijders op de baan.

De vrije trainingen van vrijdag heb ik mooi op kunnen bouwen. ‘s Morgens zat ik er goed bij en ‘s middags was het zo warm geworden (bijna 30 graden) dat er niemand zijn tijd van ‘s morgens kon verbeteren. De vrijdag sloot ik af met een 9e plaats. Bij zo’n hoge temperaturen is het asfalt zo warm dat i.p.v. meer grip, de banden grip gaan verliezen.

Kwalificatie: 16e | Ik had het al gehad over de grote groep die tegelijk moet kwalificeren en dat leverde inderdaad wat uitdagingen op. Je kunt nagenoeg geen vrij stuk rijden omdat er overal rijders zijn die je willen uitremmen waardoor je snelle ronde weer naar de kloten is. Het is bijna een wedstrijd. Uiteindelijk lukte me het om er een rondje uit te persen en eindigde ik op de 16e plek. Ik zal me nog agressiever moeten opstellen. Ik ben niet tevreden hierover omdat je net in dat gedeelte zit waar het in de beginfase van de race fout gaat maar het is ook niet zo slecht om in paniek te raken.

Race 1: 8e | Ik weet wat me doen staat, naar voren en vlug ook. Er was wel een klein gaatje naar de kopgroep ontstaan maar dit kon ik vrij vlug dicht rijden. Met zelfs heel even de snelste race ronde was ik op snelheid om naar voren te rijden. Plekje voor plekje kon ik inhalen en even naar de 6e plaats en weer even terug naar 8. Nog 3 ronden, mijn snelheid is goed en ik heb het gevoel dat ik alles kan met de motor. En nu alles op alles. Maar dan plotseling rode vlaggen na een crash met diverse rijders in bocht 1. Omdat er meer dan 75% van de race op zit is er geen herstart. Ze kijken dan naar het laatste punt op het circuit waar de tijd (stand) gemeten is. Dat was de 8e plaats. Wel mooi de eerste punten te pakken maar ik had meer verwacht.

Warm-up | Op zondagmorgen tijdens de rit van het hotel naar het circuit regende het. De warm-up werd dan ook met regenbanden verreden. Ik heb deze dan ook ook rustig gereden want hier stond niets op het spel. De motor nu plat leggen heeft weinig zin. We hebben een goede regen setting dus dat hoef ik niet meer te testen.

Race 2: DNF | Er valt niet veel over te zeggen dan dat ik veel pech had. In de eerste bocht na de start moest ik uitwijken voor een aantal vallende rijders voor me. Ik kom na één ronde door op P35 maar wist me weer terug te rijden naar P20. Ondertussen was er een gat van 6 seconden ontstaan naar de groep voor me. Hoe hard ik nu ook ga rijden, dat maak ik niet meer goed. Maar toen gebeurde hetzelfde weer en crashten er rijders achter mij waardoor ik van achteren geraakt werd. En dat om een plaats waar geen punten te verdienen zijn, je snapt het af en toe niet. Mijn race was hierdoor voorbij en heb besloten om de pits binnen te rijden omdat er geen punten meer haalbaar waren.

Op naar de volgende race in Misano (Italië) van 11 tot 13 juni.