Niet het verwachte resultaat

Afgelopen weken heb ik met het MTM Kawasaki MOTOPORT team veel test kilometers gemaakt op diverse circuits. Deze verliepen goed en we boekte veel progressie en de snelheid zat er goed in. Veel informatie werd er verzameld waardoor we goed voorbereid naar de eerste race konden vertrekken.

In verband met de Corona crisis is het seizoen veel korter gemaakt. Er zijn maar 6 weekenden maar wel met 2 races. Een op zaterdag en 1 op zondag. De voorzorgsmaatregelen op het circuit zijn dan ook zeer streng. Een beperkt aantal mensen mogen op de paddock en het constant dragen van een mondkapjes hoort hier natuurlijk bij. Dit laatste valt niet als het zoals afgelopen weekend 40 graden is! Aangezien het de eerste race van het seizoen was moesten we op woensdag een fotoshoot doen voor de officiële WK foto’s. De motor is er natuurlijk ook bij. Op donderdag worden altijd de technische keuringen afgewerkt van de motor, pak, helmen. En dan we er klaar voor!

Het kwalificeren gaat dit jaar ook anders. Groep A en groep B rijden elk 3 trainingen, 2 op vrijdag en 1 op zaterdag. Na deze trainingen zetten ze alle tijden onder elkaar en de eerste 30 rijders gaan door naar de Superpole of te wel kwalificatie. Zit je hier niet bij dan heb je op zaterdagmiddag nog een Last Chance Race waarin je, als je bij de eerste 6 eindigt, alsnog met de Races mee mag doen.

Op vrijdag begonnen we dus aan de vrije trainen. Ik zit in groep A waardoor we als eerste de baan op moeten. Het was verrassend fris en de baan was zuiver gemaakt waardoor er zoveel grip was dat ik, en veel andere, mijn banden na een paar ronden stuk reed. Hierdoor kon ik niet nogmaals aanzetten om een snelle tijd neer te zetten. We hebben ook een beperkt aantal banden waardoor we er ook geen nieuwe onder kunnen leggen want dan heb je geen banden voor de race.

Na de vrije trainingen stond ik helaas niet in de top 30. Wat me nog niet is overkomen. Dit voelt niet fijn maar ik had nog een kans en dat was de Last Chance Race. Hierin stonden 23 rijders aan de start en het lukte me om voorin te blijven en als 5e over de streep te komen. Dit is geen gemakkelijke race want iedereen ziet dit als een laatste kans, niets te verliezen dus. Gelukkig, ik mag de races rijden……..maar ik moet dan wel als 35e starten. Nadat ik deze race gereden had moest ik die dag weer aan de bak, en wel met de echte Race terwijl de temperatuur boven de 40 graden is. Dit is heel zwaar. Maar de verzorging vanuit het team is geweldig.

Race 1: mijn start was goed en direct pakte ik al een paar plaatsen. Ronde na ronde kon ik naar voren rijden en in de laatste ronde kwam ik in de buurt van de punten terecht en in de laatste ronde lukte het me om 1 WK punt te pakken door als 15e te eindigen.

Op zondagmorgen tijdens de warmup zat ik er goed bij en werd ik 11e.
Race 2: lijkt het zelfde te gaan worden alleen waren er een paar groter gaten tussen groepen waardoor het me  iets meer tijd koste om naar voren te rijden. Het lukte me dan ook net niet om een puntje te pakken en ik werd 16e. Wat goed was, waren mijn rondetijden. Hiermee had ik mee in de kopgroep kunnen zitten en dat is het positieve wat ik uit dit weekend kan halen.

Nu even herstellen van de hitte waarna we met de auto naar het volgende circuit rijden voor aankomend weekend…..Portimao! Een circuit wat me wel goed ligt dus…….