Spectaculaire inhaalrace wordt beloond.

De laatste race voor de zomerstop werd verreden in Engeland op het mooie glooiende circuit van Donington Park. Na voorgaande races zonder punten had Koen zichzelf een iets ander doel gesteld. Normaal gesproken heeft hij maar een doel en dat is winnen. Maar op dit moment met het extra geplaatste gewicht aan zijn motor krijgen ze het niet voor elkaar een goed sturende motor voor hem neer te zetten. Telkens wanneer Koen even wil aanzetten verliest de motor, zonder iets aan te geven, zijn grip. Dit met een val als gevolg.

Het zat vrijdag tijdens de 1e training niet mee want na 2 ronden ging de motor stuk. Kostbare rijtijd ging hiermee verloren. Na de middag tijdens de 2e training ging het beter en uiteindelijk werd deze afgesloten met eenĀ 11e plaats.
Het zou Engeland niet zijn en het mooie weer sloeg om waardoor zaterdagmorgen de 3e training op een natte baan verreden werd. De rondetijden werden uiteraard niet verbeterd en zo eindigde Koen de vrije trainingen op een 11e plaats. Voordeel was dat een regen setting uitgeprobeerd kon worden wat nodig zou zijn met de weersvoorspellingen voor de kwalificatie ’s middags.

Het regende dan ook tijdens de kwalificatie wat extra spanning met zich meebrengt. Koen: “Je moet bocht voor bocht je tempo op bouwen en vertrouwen hebben in de regenbanden. Constant zoeken naar grip en hopen dat je de grens niet overgaat. Je ziet dan ook vaker wat schuivers maar vaak kun je doorrijden. Donington heeft hele brede gras stroken langs het circuit waardoor je meters door glijd. Zo had ik dat ook maar dat gebeurde iets te laat in de kwalificatie. Hierdoor kon ik wel terugrijden naar de pits maar kon na de technische controle niet meer weg voor een snelle ronde en eindigde daardoor op een 14e plek.”
De tweede groep reed hun kwalificatie ook in de regen waardoor alle tijden van beide groepen onder elkaar gezet worden en de eerste 30 door mogen naar de hoofdrace op zondag. Was toch nog even spannend maar Koen plaatste zich direct maar wel met een teleurstellende 25e plaats.

Voor de warm-up op zondagmorgen had Koen iets anders uit geprobeerd maar dit pakte verschrikkelijk slecht uit en met een 27e tijd was het wel duidelijk dat er iets veranderd moest worden. Natuurlijk werd er door Koen en zijn monteurs van het Freudenberg Team lang overlegd. Koen wilde een compleet andere setup proberen voor de race want slechter kon het niet worden…….

Koen voorafgaand aan de race: “Het zal moeilijk worden maar opgeven doe ik nooit. IK ben erbij dus ik heb een kans. Ik ga de race rustig opbouwen met als doel bij de eerste 15 te komen waardoor ik de nodige WK punten kan pakken.”
Tijdens de race was er na een paar ronden een kopgroep ontstaan met daarachter een hele grote groep met Koen. Koen schoof ronde na ronde op naar voren. Helaas was de kopgroep ondertussen te ver weg en werd er voor de 8e plaats gereden. En wie zagen we in de laatste ronde op kop komen? Koen wist dit vast te houden waardoor hij op een mooie 8e plaats onder de finishvlag door kwam. Een gebalde vuist van blijdschap was er te zien.

Koen:”Dit had ik en het team even nodig. Maar als ik eerlijk ben dan ben ik nog steeds niet tevreden met de motor. Dat ik dit vandaag kon kwam omdat in de groep waar ik zat net iets langzamer gereden werd dan in de kopgroep. Toch reed ik op de grens wat niet goed is want dat wil zeggen dat ik er weer overheen had moeten gaan als ik in de kopgroep had gezeten. Nu is er een zomerstop die gebruikt gaat worden om nieuwe dingen te gaan testen om na de zomerstop er beter voor te staan.”

Volgende WK race is van 6-8 september in Portimao (Portugal).